Policyjne działania „Dzwoni oszust – Rozłącz się!”. Spotkanie z uczestnikami Środowiskowego Domu Samopomocy w Giżycku
Giżyccy policjanci kontynuują działania informacyjne skierowane do mieszkańców naszego miasta i powiatu oraz apelują aby rozmawiać z naszymi seniorami o metodach, jakimi posługują się oszuści. Przypominają, że policjanci nigdy nie dzwonią, aby przez telefon informować o prowadzonych „tajnych akcjach”, nie żądają pieniędzy, nie każą wypłacać z banku pieniędzy i nie każą przelewać ich na inne konta. Tak robią oszuści, którzy bezczelnie podszywają się pod policjantów.
Działania oszustów przybierają różne formy i chociaż są niezmiennie modyfikowane, to łączy je jeden element - chęć wzbogacenia się przestępcy kosztem osoby pokrzywdzonej, często osoby starszej i nieporadnej. Osoby te często kierują się ufnością wobec innych i na ogół dużą wrażliwością oraz empatią, często chcąc pomóc najbliższym, padają ofiarą przestępców. Pod wpływem dużych emocji i stresu podejmują pochopne decyzje, nie zastanawiając się nad ich ewentualnymi konsekwencjami. By uczulić mieszkańców powiatu giżyckiego na przestępcze działania oszustów, policjanci przypominają i cykliczne prowadzą spotkania z mieszkańcami.
Takie spotkanie odbyło się w czwartek (13.10.2022 r.), funkcjonariusze w Giżycku spotkali się z uczestnikami Środowiskowego Domu Samopomocy w Giżycku, by uczulić ich na czyhające zagrożenia. Podczas spotkania, funkcjonariusze omówili problematykę związaną z przestępczością przeciwko mieniu, na tzw. legendę. Głównym jej celem było upowszechnianie wiedzy na temat specyfiki działania oszustw metodą na „na wnuczka”, „na policjanta” czy „na wypadek”. Omówiony został również temat bezpiecznych zakupów w sieci jak i „nie klikania” w linki, które zostały przesłane z niewiadomego źródła.
Oszuści wyłudzają pieniądze podszywając się pod policjantów lub inne osoby reprezentujące urząd lub instytucję. Wykorzystują fakt, że bardzo często w ludziach sama powaga urzędu budzi z automatu zaufanie i poczucie obowiązku do wykonywania poleceń.
Dlatego przypominamy:
-
policjanci dzwonią, by umówić się np. na dogodny termin przesłuchania w charakterze świadka, lub by potwierdzić obecność świadka wezwanego w celu złożenia zeznań
-
policjanci nigdy nie informują przez telefon o prowadzonych akcjach, „tajnych akcjach”, „śledztwach przeciwko hakerom, oszustom itp.”
-
policjanci nigdy nie angażują postronnych osób do realizacji „akcji złapania oszusta”
-
policjanci nigdy nie żądają pieniędzy: nie każą wypłacić ich z banku, nie chcą by ktoś przelał je na inne konto, nie każą oddać pieniędzy innej osobie i nie każą zostawić ich w określonym miejscu
-
policjanci nigdy nie dzwonią z numeru „997”
-
policjanci nigdy nie grożą konsekwencjami finansowymi za nie wykonywanie poleceń związanych z twoimi własnymi pieniędzmi
Kiedy odbierzesz telefon, w którym osoba podająca się za policjanta porusza w jakikolwiek sposób temat pieniędzy - nie kontynuuj takiej rozmowy! Rozłącz się!
Pamiętaj, że nikt nie ma prawa straszyć cię przez telefon, naciskać na ciebie, zmuszać do określonego zachowania, zawsze masz prawo przemyśleć wszystko na spokojnie, bez pośpiechu.
Każda rozmowa telefoniczna, podczas której ktokolwiek prosi o pieniądze powinna być natychmiast przerwana. Nie należy jej kontynuować i odpowiadać na pytania. Trzeba się rozłączyć!